- بازدید: 1344
آشنایی با مزایا و معایب آسانسورهای هیدرولیک
آشنایی با آسانسورهای هیدرولیک
تاریخچه آسانسور هیدرولیک :
مصریان قدیم نیز برای ساختن اهرام ثلاثه و انتقال سنگهای عظیم، با استفاده از ابزار و تجهیزات چوبی گرد و الوارهای مختلف، و نوعی وزنه تعادل برای انتقال آنها و یا خاک ریزی و انباشته کردن خاک در نقاط مورد نظر،به این کار دست می زدند.
ارشمیدس با اختراع لوله مارپیچ برای انتقال آب از فرو دست به سمت بالا گامی اساسی برداشت، راهبان صومعه مونت سنت میشل (Mont St Michel) در قرن سیزدهم با استفاده از سر هم کردن وسایلی که شباهت زیادی به تردمیلهای امروزی داشت، با نیروی حیواناتی مانند اسب و الاغ نسبت به حمل وسایل و لوازم از سطحی شیبدار به نقاط بالاتر بهره می بردند.
با توجه به پیشرفت علم و رشته مطالعات در رابطه با کاربرد خواص آب و مایعات دیگر بویژه جریان انتقال فشار سیال و انتقال یک نیروی کوچک به یک نیروی بزرگ و استفاده از آن، و با اختراع موتور بخار راه برای استفاده از قدرت هیدرولیک در عملکرد و بهبود حمل کالا و انسان به طبقات بالا هموار شد. بر اساس مستندات، استفاده مدرن از سیستم هیدرولیک به سال ۱۷۸۵ باز میگردد.
زمانی که ویلیام آرمسنرانگ (William Armstrong) با نگاه کاوشگرانه به چرخ آب متوجه تلف شدن انرژی در این وسیله شد و با قدرت خلاقه ذهن کاوشگر خود توانست سیستم هیدرولیک را متحول نماید.در سال ۱۷۹۵ ژوزف براما (Joseph Brammah) در انگلستان با اختراع یک نوع پرس هیدرولیک، آن را به نام خود ثبت نمود.
در سال ۱۸۲۳ اولین آسانسور به نام “اطاق صعودی” که به صورت پلاتفرم باز و پانوراما بود توسط دو تن از معماران به نامهای Burton و Hormer جهت استفاده گردشگرانی که برای دیدن مناظر زیبای شهر لندن به این شهر می آمدند، در انگلستان ساخته شد. در سال ۱۸۲۷ انجمن هیدرولیک بوفالو در منطقه صنعتی و مرکز تولید صنایع نساجی با استفاده از ایجاد کانال هیدرولیک و نیروی آب به رهبری دکتر ابنزر جانسون (Dr. Ebenezer Johnson) در شهر بوفالوی نیویورک تاسیس شد. در سال ۱۸۳۳ کارگران معدن در کوه (Harz) با استفاده از” میله های” عمودی رفت و بازگشت در عمق ۶۰ متری معدن را تجربه کردند.در سال ۱۸۳۵ Forst و stutt Built با استفاده (Counterweighted) و نیروی بخار و تسمه سیستم بالابر را در انگستان توسعه داند.
قانون فشار مایعات پاسکال نیز در شکل گیری و رونق سیستم هیدرولیک نقش بسزایی داشت. سر ویلیام تامپسون ( Sir William Thompson) در سال ۱۸۴۵ اولین جرثقیل هیدرولیک را تکمیل و در اسکله بندر نیوکاسل انگستان برای خالی کردن محموله کشتی ها بکار گرفت. در سال ۱۸۴۶ اولین آسانسور هیدرولیک که با فشار آب کار می کرد توسط سر ویلیام آرمسترانگ( William Armstrong) ساخته شد.
آسانسورهای هیدرولیک به دو صورت اجراء می شود:
• سیستم مستقیم
• سیستم غیر مستقیم
در سیستم مستقیم، جک هیدرولیک (سیلندر و پیستون) مستقیما به یوک و پلاتفرم ریر کابین نصب می شود.
در سیستم غیر مستقیم، با استفاده از سیم بکسل متصل به یوک کابین و استقرار جک هیدرولیک در کنار کابین حرکت می کند. در این نوع باید کابین مجهز به سیستم پاراشوت و گاورنر (ترمز ایمنی) باشد.
آسانسورهای هیدرولیک جدید، تشکیل شده از:
• مخرن روغن
• پمپ انتقال روغن (که به این مجموعه اصطلاحا یونیت پاور اطلاق می شود)
• سوپاپ یکطرفه
• شیرقطع و وصل خروج روغن،
• سیلندر
• پیستون (در مواردی به جهت کاهش طول سیلندر، تعداد پیستونها افزایش و به صورت تلسکوپی در درون یکدیگر قرار می گیرد.)
• انواع اورینگ
• شیلنگهای انتقال روغن
• لوله ها
معایب آسانسور هیدرولیک:
• محدودیت طول مسیر حرکت
• محدودیت سرعت
• محدودیت تعداد استارت که حد اکثر ۹۰ استارت می باشد( در آسانسورهای کششی ۱۸۰)
• استفاده زیاد از روغن و آلودگی های نشت روغن در کف چاه
• مصرف بالای انرژی ( حدود سه برابر اسانسور کششی) کاهش سرعت آسانسور هیدرولیک موجب کاهش مصرف انرژی می باشد، و در نتیجه با انتخاب موتور کوچک می توان مصرف انرژی در این آسانسور را نیز کاهش داد.
محاسن آسانسورهای هیدرولیک:
- • وجود موتورخانه در پائین
• توانایی بالا بردن بارهای سنگین
• عدم نیاز به سقف چاه
• ایمنی در حرکت
• نرم بودن حرکت
• دقت در توقف همسطح طبقات
تهویه موتورخانه آسانسور هیدرولیک و مخصوصا خنک نگه داشتن روغن هیدرولیک نیز یکی ازنکات حائز اهمیت می باشد.
دلایل دیگری برای انتخاب آسانسور هیدرولیک وجود دارد:
• مناسب برای ساختمانهای کم ارتفاع، و نصب سریع این اسانسور
• قیمت مناسب تر آن نسبت به انواع دیگر
• تهیه قطعات جایگزین و عدم انحصاری بودن قطعات
• سرویس و نگهداری ساده تر با توجه به محدود بودن قطعات
• مناسب برای ظرفیت های بالا
• حساسیت کمتر در برابر سوانح و اتصالات برقی
• امکان افزایش سرعت در جهت پائین و نداشتن هزینه در این زمان، چون گرانش زمین عامل اصلی حرکت به سمت پائین می باشد.
• هزینه تجهیزات و تعمیرات پائین(%۱۵ الی%۲۵ نسبت به آسانسور کششی)
• در صورت خرابی و محبوس شدن مسافران نیاز به افراد متخصص نمی باشد
• مناسب برای ساختمانهای قدیمی
خلاصه دانش هیدرولیک در آغاز هزاره جدید نقش مهمی در عملکرد آسانسور، خودرو های شخصی و عمومی و راهسازی، صنعت هوافضا، حمل و نقل ریلی و ماشین آلات صنعتی و….. برجای گذاشته است.