- بازدید: 1163
مقایسه انواع آسانسور
آسانسور یکی از تجهیزات حمل و نقل عمودی است که جا به جایی مردم یا کالا بین طبقات را تسهیل می کند. آسانسورها عموما به کمک موتورهای الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می شوند. همچنین فرمانهای لازم برای توقف های خودکار و کنترل آسانسور توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می شود
طرح اولیه آسانسور امروزی توسط آتوود دانشمند و ریاضی دان انگلیسی در سال 1784 ارائه شد.
آتوود یک ماشین ابتدایی را ابداع کرد که در آن دو وزنه به کمک طناب و قرقره ها به سمت بالا و پایین حرکت میکردند .
طرح اولیه آتوود باعث شد تا چند دهه بعد در سال 1853 مخترع بزرگ آمریکایی اولین آسانسور از نوع کششی (کابلی) را طراحی و اجرا کند .
این آسانسور با یک چالش جدی رو به رو بود و آن هم خطر پارگی کابل آسانسور و سقوط کابین آن رو به رو بود .
به همین دلیل او در سال 1854 با طراحی یک چرخ ضامن دار پاراشوت این مشکل را برطرف کرد که در صورت پاره شدن کابل ها از سقوط کابین جلوگیری می کرد.
پس از اوتیس ، تامپسون آسانسورهای هیدرولیکی را به بازار عرضه نمود. در سال ۱۸۹۴ اولین آسانسور هیدرولیک بدون نیاز به راننده (اپراتورهایی که برای هدایت آسانسور به صورت دائم داخل کابین حضور داشتند) با استفاده از کلید فشاری (نمونه اولیه شستی نمراتورهای امروزی) مورد استفاده قرار گرفت
در سال ۱۹۰۲ با بهبود سیستم آسانسور هیدرولیک، شرکت برق آسانسوری برای منطقه آبشار نیاگارا تولید و نصب کرد.
انواع آسانسور
1.آسانسورهای کششی
آسانسورهای کششی قدیمیترین نوع آسانسور است. به صورت خلاصه در اینگونه از آسانسورها از کابین، وزنهای متصل به دو سر سیم بکسل که روی قرقرهای بزرگ به نام فلکه (Sheave) حرکت میکند، تشکیل شده است.
زمانی که کابین آسانسور به سمت بالا حرکت میکند،وزنه به سمت پایین حرکت میکند و برعکس کابین آسانسور و وزنه معمولا روی ریل های عمودی جهت اطمینان از عدم خروج آنها از مسیر نصب می شوند در غیر این صورت ممکن است مسافران به دیواره های پشتی اتاقک برخورد کنند و باعث شوند اتاقک به سمتی که نباید بچرخد.هدف دیگر از ساختن این ریل ها این است که در صورت وقوع حادثه ترمز کشیده شود.نیروی محرکه در این نوع آسانسورها از یک موتور الکتریکی که اکثرا در بالای چاه آسانسور و در برخی طراحی ها در پایین چاهک و در محلی به نام موتورخانه نصب گردیده است تامین می شود و اساس کار آنها بر اساس نیروی اصطکاک بین سیم بکسل ها و فلکه کشش موتور است. بیشتر آسانسورهایی که در ایران نصب میگردد از نوع کششی می باشد .
2.آسانسورهای هیدرولیکی
آسانسورهای هیدرولیکی بر مبنای جکهای هیدرولیکی کار میکنند. کاربرد جکهای هیدرولیکی بسیار متنوع است.جکهای هیدرولیکی از طریق نیروی فشار روغن کار میکنند. در زمینه کاربرد این جکها در آسانسور هیدرولیک ، فشار روغن از طریق دستگاهی به نام پاوریونیت تامین و به پیشتونها منتقل میشود.
از نظر ساختاری جکهای هیدرولیکی در بخش زیرین کابین آسانسور قرار گرفته و با استفاده از نیروی هیدرولیک، موجب بالا رفتن آسانسور میشوند. در واقع پمپ تعبیه شده در پاوریونیت، روغن را با فشار زیر پیستونهای جک هیدرولیک میفرستد؛ و به این طریق موجب بالا رفتن آسانسور میشود. با تخلیه روغن پیستونها نیز آسانسور به سمت پایین حرکت میکند. طبیعتا با تعیین دقیق میزان روغن تخلیه شده، میتوان محل دقیق ایستادن آسانسور در هر طبقه را تعیین کرد.
این نوع از آسانسورها برای طول مسیر کم و ظرفیت های بالا کاربرد دارند و نیرو و بار عمودی بر اسکلت ساختمان وارد نمیکنند
3.آسانسورهای بدون موتورخانه ( آسانسور روملس )
بیش از یک دهه از عرضه ی آسانسورهای جدید توسط تولیدکنندگان آسانسوری جهان می گذرد.این آسانسورها جایگزین مناسبی برای آسانسورهای قدیمی و سنتی است که به نام MACHINE ROOM LESS یا اختصاری MRL نامیده می شود .
این نوع از آسانسورها از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند و بجای اینکه مانند موتورگیربکس های قدیم و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور منتقل شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه بر روی ریلهای آسانسور مستقر می شود و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای سنتی معمولا یک اتاق ده الی دوازده متری، برای نصب موتورگیربکس و تابلو و گاورنر لازم داشت.
شرکت فنی مهندسی الماس آسانسور عضو رسمی سندیکای آسانسور در خدمت شما می باشد.