- بازدید: 1152
اطلاعاتی درباره آسانسورهای هیدرولیک
اجزای تشکیل دهنده ی آسانسورهای هیدرولیک
- تابلو فرمان
- سنسور حرارتی
- مدار قدرت
- ترموستات روغن
- فریم کابین (یوک یا کاراسلینگ)
- شیر اضطراری برقی
- شیرها
- جک و پیستون
مزایای آسانسورهای هیدرولیک :
- از ضریب ایمنی بالایی برخوردارند.
- چاه آسانسور می تواند بدون سقف باشد (از لحاظ معماری دارای اهمیت است.)
- فضای کمتری را اشغال می کنند. (به دلیل حذف شدن قاب وزنه کابین بزرگتری قابل طراحی است)
- از نیروی جاذبه ی زمین برای پایین آمدن آسانسور استفاده می شود ، در نتیجه مصرف انرژی نزدیک به صفر می شود و سرعت آسانسور در حین پایین آمدن افزایش می یابد.
- می توان از شیشه در سه وجه کابین آسانسور(به دلیل حذف قاب وزنه تعادل) استفاده کرد.
- قطع برق، آسانسور را از حرکت باز نمی دارد.
محدوديت ها:
- ارتفاع حرکت پايين
- تعداد استارت خور پايين در مقايسه با سيستم هاي کششي
- محدوديت سرعت حداکثر يک متر در ثانيه
- استفاده زياد روغن و مخطر آلودگي
- مصرف انرژي بالا
- حرارت
- حفر زمين براي جايگذاري جک(سيستم جک از زير)
آسانسورهای هیدرولیک ماشین بر:
بطور معمول آسانسورهای خودروبر دارای ظرفیت از 5/2 تا 7 تن هستند که دارای حداکثر 5/8 متر طول برای جک تک مرحله ای (1 Stage) و 17 متر برای جک دومرحله ای (2 Stage) هستند.
- ابعاد کابین در آسانسورهای خودروبر معمولاً به عرض 220 تا 280 سانتیمتر و عمق 450 تا 600 سانتیمتر میباشد.
- فضای موردنیاز برای چاه آسانسور خودروبر به صورت زیر است:
100 تا 50 + عرض کابین = عرض چاه cm (متناسب با نوع در آسانسور)
50 تا 30 + عمق کابین = عمق چاه cm
- در کف چاه حفره برای استقرار جک به قطر cm 50 در مرکز ثقل کابین تعبیه میگردد که عمق آن برای جک یک مرحله ای (1 Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت و
برای جک دو مرحله ای (2 Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت / 2 محاسبه میگردد.
- موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک معمولا در کنار چاه آسانسور تعبیه شده و به دلیل نوع سیستم میتواند تا 12 متر با چاه فاصله داشته باشد که خود از مزایای این سیست است، ارتفاع موتورخانه حداقل 2 متر و ابعادی حدود 5/2 × 5/2 متر دارد.
- انواع در، در آسانسورهای هیدرولیک عموماً شامل 1- گیوتینی که در از وسط باز شده و نیمی از آن به سمت بالا و نیمه دیگر به سمت پایین میرود. 2- کشویی که به صورت انعطاف پذیر در ریل حرکت کرده و به سمت بغل کابین هدایت میشود. 3- تلسکوپی، سانترال یا تلسکوپی – سانترال میباشد .
مکانیزم آسانسور هیدرولیک:
سیستم کلی حرکتی آسانسور هیدرولیکی و آسانسور هیدرولیکی خانگی به نحوی است که عامل حرکت کابین آسانسور توسط سیلندر و پیستون (جک و پاور) هیدرولیکی انجام می گردد و عموما 99.9% وزنه تعادل نداشته و برای ارتفاعات کم و با سرعت های کم مورد استفاده قرار می گیرد.
آسانسور هیدرولیکی میتواند از نوع مستقیم و یا غیر مستقیم باشد که در نوع مستقیم جک بصورت مستقیم و بردن واسطه به زیر یوک کابین (مستقیم زیر) یا یوک کنار کابین (مستقیم کنار) متصل میگردد ،و جک به طور مستقیم بر کابین آسانسور تاثیر گذاشته و کابین را به حرکت در می آورد در نوع آسانسور هیدرولیکی جک غیر مستقیم (جک بغل) جک توسط فیکستچر ریل هدایت شده و به فلکه ها متصل می گردد که روی آن فلکه های سیم بکسل به کابین متصل است و حرکت فلکه ها موجب حرکت سیم بکسل و در نهایت حرکت کابین آسانسور میشود.