- بازدید: 1343
اجزای آسانسورهای كششی
در این مقاله قطعات اصلی به کار رفته در آسانسورهای پیشرفته که شامل آسانسورهای کششی و هیدرولیک و پیش نیازهای اساسی برای نصب آنها می باشد، شرح داده می شود.
در یک آسانسور اجزای اصلی آن شامل موارد ذیل می باشند:
سیستم اصلی محرکه (نوع موتور محرکه در آسانسورهای کششی و موتور پمپ هیدرولیک در آسانسورهای هیدرولیکی) ، کابین آسانسور، وزنه تعادل (در صورت استفاده) ، ریل های هدایت کننده، درب های ورودی، سیستم ایمنی، کنترل سرعت(governer) ، ضربه گیرها، سیستم سیم بکسل ها و قطعات دیگر (از قبیل شستی ها، نشانگرها و سوئیچ ها).
فلکه کششی (traction sheave)
شیرهای تناسبی درموتورهای الکتریکی از فلکه هایی که دارای شیارهای کششی خاصی هستند، استفاده می کنند به طور معمول در آسانسورهای پر سرعت از یک فلکه با شیارهای u شکل در آسانسورهای تا سرعت حدودا 4 متر بر ثانیه از شیار v شکل زیر برش خورده استفاده می شود. از سیم بکسل ها به صورت ساده و یا دوبل که دور فلکه پیچیده شده و دو بار از روی فلکه عبور می کنند، استفاده می شود. در سرعت های بیش از 4 متر بر ثانیه از پیچش مضاعف مورد استفاده قرار می گیرد.
موتور
موتور ممکن است از نوع AC یا DC و به صورت پایه دار یا نصب شده روی تیرآهن باشد. انواع پایه دار دارای تنوع زیادی از نظر اندازه و شکل موتور هستند در حالی که نوع دیگر دارای تنظیم بسیار دقیق است و از طراحی فشرده تری برخوردار می باشد.
موتورهای گیربکس دار
این موتورها دارای یک فلکه کششی، گیربکس، ترمز مغناطیسی، موتور و شاسی می باشند. این موتورها حتی ممکن است شامل یک فلکه هرزگرد باشند که به صورت یکپارچه به صفحه شاسی متصل شده اند.
به هر حال،این فلکه به عنوان بخشی از مجموعه موتور گیربکس محسوب نمی شود. موتور گیربکس ها به طور کلی برای سرعت های بین 1/0 الی 5/2 متر بر ثانیه مورد استفاده قرار می گیرند و برای بارهایی از 50 کیلوگرم تا 10 هزار کیلوگرم و بیشتر مناسب هستند. در این نوع موتورها با کاهش سرعت محور خروجی، گشتاور شروع به حرکت افزایش پیدا می کند. اندازه و شکل آنها با توجه به بار، سرعت و تولیدکنندگان دارای تفاوت های قابل توجهی است، ولی اصول اولیه و اجزای آن ها مشابه یکدیگر است.
گیربکس
گیربکس کاهنده سرعت شامل یک محور مارپیچی که توسط دندانه حلزونی شده، و یک چرخ حلزونی شکل که هنوز هم در سطح جهان بیشترین کاربرد را دارد ساخته می شود.
شاسی موتور
گیربکس، موتور و ترمز باید روی یک شاسی مونتاژ گردند. این ساختار فولادی برای نگهداشتن تمام قطعات و قسمت ها که در یک تراز هستند، به کار می رود و اجازه می دهد کل مجموعه در صورت نیاز، یکپارچه جا به جا شود. این موضوع بسیار مهم است که این شاسی تحت فشار و بار روی آن خم نشود زیرا این موضوع باعث به هم خوردن تنظیم موتور و گیربکس می شود. بعضی از موتورها دارای موتور و ترمز به صورت یک بخش یکپارچه هستند. شاسی موتورهای محرکه که به خوبی طراحی و نصب شده اند به هنگام کار آسانسور باید بدون لرزش های قابل تشخیص و صداهای غیر معمول باشند.
قسمتی از محور حلزونی که درگیر است و روی دندانه چرخ حلزونی قرار دارد، باید در نزدیکی یا مرکز دندانه قرار داشته باشد. هر گونه حرکت محور حلزونی یا درگیری دنده های حلزونی با یکدیگر نباید در موتورخانه شنیده شود یا در کابین آسانسور احساس گردد. مجموعه کامل شاسی معمولا روی لرزه گیر در محل استقرار نصب می شود. استفاده از لرزه گیر در زیر پایه های شاسی موتور برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات آسانسور به ساختمان بوده، تاثیر زیادی نیز در حرکت آرام و راحت کابین دارد.
کابین
کابین محفظه ای است که مسافر یا بار یا هر دو را در خود جای داده و حمل می نماید و از سه قسمت عمده تشکیل شده است. چارچوب که اصطلاحا (یوک) نامیده می شود. که این چارچوب خود به چند بخش از جمله به یوک بالا (CROSS-HEAD) و یوک پایین (PLANKER)تقسیم می شود.
- سکو، که مسافرین و یا بار بر روی آن قرار می گیرند.
- دیواره ها، که به عنوان حفاظ بکار می روند.
- وجود درب برای کابین طبق استاندارد اغلب کشورها اجباری است.
- نقش عمده درب برای کابین، حفاظت از مسافرین است تا احتمالا با دیواره چاه به هنگام حرکت کابین برخورد نکنند.