- بازدید: 948
نحوه دریافت مجوز آسانسور و دلایل آن
نحوه دریافت مجوز آسانسور و دلایل آن
اخذ مجوز آسانسور یکی از مراحل اصلی در روند ساخت ساختمان میباشد. از آنجا که آسانسور مستقیما با سلامتی و جان انسانها یر و کار دارد، لذا یک پروسه اجباری است و هیچ ساختمانی بدون داشتن استاندارد آسانسور نمیتواند پایان کار و یا سند ساختمان را دریافت کند.
در هر صورت الزام اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور باعث بالا رفتن کیفیت نصب و اجرا دستگاه نیز میشود.
چگونه مجوز آسانسور دریافت کنیم؟
پروسه اخذ مجوز آسانسور بعد از تکمیل و اجرای کامل پروژه انجام میشود. در این زمان با توجه با قانون کار مصوب شهرداری، مالکین و سازندگان موظف هستند که تائیدیه استاندارد آسانسور که توسط اداره کل استاندارد استان محل سکونت صادر میگردد را به شهرداری منطقه خود ارائه نمایند .
مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور
مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور به شرح زیر است:
- اطمینان از اتمام عملیات نصب و راهاندازی آسانسور و به انجام رسیدن کلیه عملیات ساختمانی و برق رسانی و سایر عملیات مربوطه
- ارسال کپی از صفحه اول پروانه ساختمانی و کپی کارت ملی متقاضی پشت و رو به شرکت آسانسور
- ثبت نام اینترنتی توسط شرکت، اخذ کد رهگیری و مشخص شدن شرکت بازرسی
- پرداخت وجه مربوط به هزینه بازرسی توسط کارفرما و ارائه اصل فیش واریزی به شرکت آسانسور
- ارسال نقشه، محاسبات و بقیه مدارک و همچنین فرم مهندس ناضر توسط شرکت آسانسور به شرکت بازرسی
- انتظار جهت اعلام تاریخ نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی
- بازرسی آسانسور توسط بازرس مربوطه با حضور نماینده شرکت و رفع ایرادات احتمالی تا آخرین بازرسی
- تایید نهایی بازرس
- عقد قرارداد سرویس و نگهداری یکساله ما بین کارفرما و پیمانکار
- ارسال کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و ارسال بیمهنامه آسانسور به بازرسی برای تکمیل پرونده
- آماده شدن گواهی تاییدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی و تحویل به کارفرما
در خصوص دریافت مجوز آسانسور، فقط شرکتهای دارای پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میتوانند در این مورد اقدام کنند و این کار برای هیچ یک از افراد حقیقی و حقوقی دیگر وجود ندارد.
انواع گواهینامه استاندارد آسانسور
به طور کلی 2 نوع مجوز آسانسور وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
-
گواهینامه استاندارد آسانسور اولیه
برای اخذ مجوز آسانسور اولیه که مختص ساختمانهای نوساز میباشد، باید مدارکی که در زیر نام بردیم را به شرکت نصب کننده آسانسور خود تحویل دهید.
- کپی از صفحه اول پروانه ساختمان
- کپی از پشت و رو کارت ملی متقاضی پروانه
- کپی از صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه
اگر دارای ساختمان قدیمی هستید و اکنون قصد دریافت مجوز آسانسور را دارید، میتوانید از مدارک بالا استفاده و برای اخذ استاندارد آسانسور اقدام کنید.
قبل از سال 1383 دریافت استاندارد آسانسور اجباری نبوده به همین دلیل ممکن است برخی ساختمانها تا کنون اقدام به اخذ مجوز آسانسور خود نکرده باشند.
اگر مالک ساختمان قدیمی هستید و قصد اخذ گواهی استاندارد آسانسور دارید، میتوانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان الماس آسانسور بهرهمند شوید.
-
گواهینامه استاندارد آسانسور ادواری
اگر مالک ساختمان پر تردد هستید، علاوه بر مجوز آسانسور اولیه، لازم است که به صورت ادواری نیز گواهی استاندارد آسانسور را برای ملک خود اخذ کنید. این مورد مخصوصا در ساختمانهایی که تردد در آنها زیاد است بسیار حیاتی میباشد چون مسئولیت سنگینی در قبال حفظ سلامتی ساکنین بر دوش مالک ساختمان میگذارد. عقد قرار داد با یک شرکت معتبر آسانسور و تحویل مدارک ذکر شده برای دریافت استاندارد آسانسور ادواری ضروری است.
مدت زمان گرفتن گواهی استاندارد اولیه بین 20 تا 35 روز و استاندارد ادواری بین 10 تا 30 روز میباشد. توجه داشته باشید که زمان اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور به فاکتورهای مختلفی از جمله کارهای انجام شده ساختمانی توسط کارفرما و شرکت بازرسی بستگی دارد. در مواردی امکان کوتاه شدن زمان دریافت مجوز استاندارد آسانسور نیز وجود خواهد داشت.
مسئولیت حوادث آسانسور فاقد استاندارد با کیست؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم، اخذ مجوز اسانسور الزامی است و در صورت بروز حوادث میتواند شما را از خسارات جبرانناپذیر نجات دهد. اگر در آسانسوری که استاندارد نداشته باشد حادثهای رخ دهد، افراد زیر دارای مسئولیت هستند و باید پاسخگو باشند.
-
مالک ساختمان یا مدیر ساختمان
براساس مقررات ملی ساختمان، مدیران و مالکان ساختمانها موظف هستند که در ارتباط با ایمنسازی و اخذ تائیدیههای مورد نیاز آسانسور برای اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی آسانسور اقدام کنند.
همچنین مدیران ساختمان موظف هستند ضمن همکاری با شرکت نصب کننده آسانسور جهت اخذ استاندارد، نسبت به عقد قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با شرکت نصب کننده آسانسور اقدام کنند.
به این نکته توجه کنید که گواهینامههای صادر شده از سمت سازمان ملی استاندارد، دارای اعتبار یکساله هستند. بعد از این مدت آسانسور مجددا نیاز به بازرسی و اخذ تاییدیههای لازم توسط شرکت بازرسی دارد. یک شرکت آسانسور معتبر به مالکان و مدیران در این زمینه کمک میکند و فرآیند اخذ مجوز را برای آنها آسان میکند.
-
بهرهبردار و شخص استفاده کننده از آسانسور
اگر اثبات شود که حادثه به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی توسط بهرهبردار به وقوع پیوسته، او ملزم به جبران خسارت مالی و جانی میباشد. این مورد توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بیمه آسانسور
در ساختمانهایی که فاقد مجوز آسانسور هستند، بیمه آسانسور اعتباری ندارد! در واقع بیمه آسانسور زمانی اعتبار دارد که ساختمان دارای گواهینامه استاندارد آسانسور باشد. در صورتی که گواهینامه استاندارد وجود نداشته باشد، شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت خسارت ندارد.
شرایط گرفتن خسارت بیمه حوادث آسانسور
- برای آسانسورهایی که کمتر از یکسال از عمرشان میگذرد، داشتن گواهینامه استاندارد شرط پرداخت خسارت میباشد.
- ۲. برای آسانسورهایی که بیش از یک سال از بهرهبرداری آنها گذشته، تنها به شرطی خسارت پرداخت میشود که آسانسور دارای قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با یک شرکت آسانسور دارای پروانه و مونتاژ باشد.
شرکت الماس آسانسور میتواند در نمامی مراحل دریافت مجوز آسانسور در کنار شما باشد. ما با تجربه بیست ساله میتوانیم در سریعترین زمان ممکن و با رعایت تمامی پروتکلهای موجود، گواهینامه استاندار آسانسور را برای شما اخذ کنیم.
فراموش نکنید که گواهی استاندارد، تضمینی برای حفظ سلامتی و جان شما در هنگام تردد با آسانسور است!
جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید
09123136762 - 02122224106