- بازدید: 1063
آشنایی با مراحل سرویس و نگهداری الماس آسانسور
سرویس و نگهداری آسانسور، عبارتست از بازیینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور. بطور کلی هیچ سیستم یا مکانیزمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری و بازبینی دوره ای نباشد به ویژه سیستمهایی که ایمنی آنها نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم ایفا می نماید و خرابی آنها باعث خطرات احتمالی جانی می گردد.
از اینرو اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کمتر از اهمیت نصب آسانسور نبوده و یک آسانسور صرف نظر از نوع آن و شرکت سازنده آن ، می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد.
چرا الماس آسانسور ؟
- به کار گیری تیم اختصاصی در نصب، راه اندازی و سرویس و نگهداری آسانسور
- استفاده از تجهیزات و قطعات با بالاترین کیفیت طول عمر و استانداردهای روز
- تجربه بالا در زمینه تولید، نصب و سرویس آسانسور و پله برقی
- تولید و نصب کابین آسانسور به طور اختصاصی بدون محدودیت ابعاد
- استفاده از جدید ترین تکنولوژی روز دنیا
- ضمانت خدمات و 18ماه گارانتی قطعات
- خدمات پیش و پس از فروش
آسانسور مجموعه ای را تشکیل می دهد که مستقیما با جان کاربران در ارتباط می باشد لذا بایستی ایمن، قابل اعتماد و کارا باشد و این ناشی از فعل و انفعالاتی است که در سه مرحله جداگانه قابل بررسی است. این سه مرحله را می توان به شرح زیر تفکیک کرد:
مرحله اول: مرحله قبل از ساخت و یا مرحله طراحی و ساخت سازه ساختمانی
مرحله دوم: طراحی ساخت و مونتاژ مکانیکی آسانسور
مرحله سوم: نگهداری و پشتیبانی آسانسور
این سه مرحله کاملا از همدیگر جدا بوده ولی بر روی کارکرد نهائی تاثیر دارند. طوری که نقض و یا عملکرد ضعیف در هر مرحله،عملکرد مراحل دیگر را زیر سوال می برد.
نکته ای که هم اینک گریبان گیر اکثر آسانسورهای کشور می باشد این بوده که متاسفانه بسیاری از بهره برداران آسانسور تنها در موقع خرابی آسانسور نسبت به وجود سرویس کار احساس نیاز می کنند و تا زمانی که آسانسور بدون مشکل کار می کند بازرسی ادواری و منظم آن را به ورطه فراموشی می سپارند .
بدیهی است از هیچ وسیله مکانیزه نمی توان انتظار داشت توقعات کاربر را بدون نگهداری و سرویس منظم برآورده نماید چه رسد به آسانسور که وسیله ای کاملا پیچیده و با ظرفیتهای خاص خودش می باشد.
شرکت فنی مهندسی الماس آسانسور با کیفیت و علم و دانش بالای مهندسین جوان خود سعی در رضایت مشتریان از سراسر ایران را دارد .
بنا بر اصل پارتو،۲۰ درصد هر عملیاتی اثر ۸۰ درصد و ۸۰ درصدآن اثر۲۰ درصدی بر مجموع عملیات،باقی می گذارد و در صورتی که سرویس و نگهداری آسانسور را ۲۰ درصد از کل بهره برداری آسانسور در نظر بگیریم آنگاه اهمیت آن به خوبی آشکار می شود.بطوریکه اگر اجرای این بخش با شرایط نا مساعد و غیر استاندارد ارایه گردد آثار نا مطلوبی و گاهی غیر قابل جبران ۸۰ درصدی بر جای خواهد گذاشت .
هم اکنون در کشور آسانسورهای بسیاری وجود دارند که عمر آنها به بالای ۲۵ سال می رسد آنچه در این میان حائز اهمیت است وجود هزاران آسانسور در حال کار می باشد که به دلیل عدم توجه به اهمیت سرویس و نگهداری دارای عملکرد مناسب و ایمن نیستند
عموما آسانسورهای فعال در کشور را به دو بخش می توان تقسیم کرد:
الف- آسانسورهایی که توسط شرکت بازرسی کنترل ایمنی، مورد تایید قرارگرفته و شامل ضوابط استاندارد می باشد(آسانسورهائی که بعد از سال ۱۳۷۷ در تهران و برخی کلان شهر ها نصب شده اند).
ب- اکثر آسانسورهای شهرستان ها و آسانسورهائی که قبل از تاریخ بهمن ۱۳۷۷ در تهران نصب شده اند که توسط شرکت بازرسی تایید نشده اند.
هر چند برای آسانسورهایی که توسط شرکت بازرسی تایید شده اند امیدواری وجود دارد ولی در اینگونه آسانسورها پس از یکسال بهره برداری از آسانسور،ضمانت فروشنده در مورد آسانسور و قطعات آن به پایان رسیده ودر برخی مواقع هم راهبری آسانسور و انجام سرویس و نگهداری پس از آن خاتمه می یابد. چرا که در بسیاری موارد قرارداد ها به صورت یک ساله تنظیم می گردد و در سال دوم تمدید نمی گردد و یا اینکه از همان ابتدا قراردادها بصورت صوری بسته می شود.بدین ترتیب برخی آسانسورهای تحویلی به شرکت بازرسی، پس از یکسال به حال خود رها می شوند و صرفا بهره برداران و ساکنین ساختمان ها بنا به ضرورت و مشکلات آسانسور خود، از سرویس کاران استفاده می کنند.و همچنین دربعضی مواقع علی الاظاهر برای کاهش هزینه های جاری ساختمان،آسانسورها بدون سرویس و نظارت رها شده و تنها در مواقع خرابی به یاد سرویس کار می افتند
آسانسور به تنهائی یک پروژه کامل در ساختمان است و از معماری تا سازه و فن و تکنیک در کنار صدها قطعه ریز ودرشت که هرکدام پیچیدگی و مسائل خاص خود را دارند. با توجه به اینکه قطعات آسانسور مستهلک می باشند، لذا چنین وسیله ای بدون نگهداری مناسب و اصولی، متکی بر پایه های علمی این فن،کارکرد مطلوبی نخواهد داشت اگر نگهداری کافی برای آن صورت نگیرد احتمال وجود قطعات فرسوده وجود دارد و برای استفاده خطرناک است. در برخی موارد به علت عدم برنامه راهبری سرویس و نگهداری، یک آسانسور خوب و با کیفیت تبدیل به یک دستگاه نا مطمئن می شود.به همین خاطر است که متاسفانه شاهدیم طی سالیان اخیر سوانح و حوادث مرتبط با آسانسور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
انواع فعالیتهای سرویس و نگهداری:
بازرسی
بازرسی از آسانسور در مقاطع زمانی برنامه ریزی شده صورت می پذیرد تا معلوم شودکه آیا آسانسور به سرویس نیاز دارد یا به تعمیرات پیشگیرانه؟بازرسی ممکن است به صورت چشمی یا عینی و یا از طریق اندازه گیری بعضی از ویژگیهای فیزیکی دستگاهها باشد .
سرویس
در صورتیکه هنگام بازرسی نیاز به سرویس احساس شود سرویس دهی برای قسمتهای متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی صورت می پذیرد.همچنین هر آسانسور باید مطابق “چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور”ماهیانه حداقل یکبار مورد سرویس قرارگیرد
تعمیرات پیشگیرانه
این تعمیرات زمانی صورت می گیرد که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده است .هدف از تعمیرات پیشگیرانه آن است که خرابی سیستم به تعویق افتد و فاصله های بین خرابیها رو افزایش بگذارد.ویا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود
تعمیرات خرابی
این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند.با انجام تعمیرات لازمه، آسانسور مجددا راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرارمی گیرد
کلیه بازرسی های الماس آسانسور بر اساس استانداردهای ذیل انجام می گیرد:
– استانداردهای جهانی (EN81,ASME,A17.1 ,…).
– استانداردهای ملی ایران
در عملیات بازرسی جامع آسانسورها موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
- عملکرد قفلها و دربهای کابین و طبقات
- سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل و مسیر حرکت کابین
- سیستم های کنترلی ، ایمنی ، الکتریکی و محرکه آسانسور
- عملکرد ترمز ایمنی ، گاورنر و ضربه گیرها
اما کاربران آسانسور باید دقت کنند که بسیاری از خرابیها به مرور اتفاق می افتد(مانند سایش سیم بکسل و شیارهای مربوط به آنها،شل شدن اتصالات،خستگی قطعات و غیره)که شاید بهره برداران آسانسور متوجه این موارد و خطرات احتمالی نشوند. لذا واگذاری سرویس و نگهداری آسانسور به شرکت فنی مهندسی الماس آسانسور می تواند اطمینان کامل استفاده کنندگان از آنرا به همراه داشته باشد و کاربر مطمئن شود که مجموعه آسانسوری در حال حفاظت است و سیستم حفاظت آن مطابق استانداردهای معین پیگیری می شود.
به یاد داشته باشیم سرویس و نگهداری صحیح و به موقع تضمین دهنده ایمنی آن و آسایش کاربران و بهره برداران می باشد .
با ما در تماس باشید ...
همکاری با شما باعث افتخار ماست ...
الماس آسانسور
۰۹۱۹۸۵۹۹۷۸۲ - 09120310467 - 02122277209 - 02122224106