- بازدید: 1053
طریقه ی قرارگیری سیلندرها در آسانسورهای هیدرولیک
الف)سیلندر باعملکرد مستقیم
در این روش سیلندر به صورت مستقیم زیر کابین آسانسور متصل میشود. در این روش هیچ گونه محدودیتی در مورد اندازه ی کابین و ظرفیت بار وجود ندارد. ارتفاع چاه آسانسور باید به اندازه ی طول جک در کف چاهک (برای قرار دادن سیلندر در داخل ان) باشد
به علت وجود نداشتن هیچ وزنه تعادل با سیلندر هیدرولیک در کنار کابین می توان از فضای چاه استفاده ی بهینه کرد
این روش خود دارای مزایا و معایبی است که تعدادی از انها به شرح زیر میباشد:
الف:مزایا
1.نصب این سیستم راحت تر است
2.سبک تر است
3.قطعات کمتری درآن مصرف می شود
4.در این آسانسورها می توان از درب های ورودی و خروجی در هر طرف کابین استفاده کرد
ب:معایب
1.چون سیستم های هیدرولیکی نسبت به کششی دارای راندمان پایین تری هستند، لذا باید از موتورهای با توان بیشتر استفاده کرد که خود مستلزم هزینه ی بیشتر است
2.به علت بزرگتر بودن چاه در این آسانسورها هزینه بالا می رود
3.به علت وجود عدم تعادل پایدار پیستون محدودیت در این سیستم می باشد (تقریبا 18متر)
4.احتمال نشت روغن به داخل لوله ی غلاف pvc
5.محدود بودن بازرسی از سیلندر ها در این نوع سیستم
ب)سیلندر باعمل کناری
در این نوع سیستم، سیلندر در یک طرف نصب می شود که میتواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کابین آسانسور وصل شوند. استفاده از این روش فقط برای بارهای سبک می باشد.(ارتفاع این آسانسورها تا 5/3 می باشد.)
در این سیستم به گاورنر و ترمز ایمنی نیاز است.
مزایا:
1.هزینه ی گم
2.عدم نیاز به حفاری زمین برای نصب جک
3.عدم وجود خطر روغن ریزی به داخل چاه
معایب:
1.بزرگترشدن ابعاد چاه در قیاس با آسانسور های مستقیم مرکزی
2.نیاز به فضای بیشتر بالاسری و نیز عمق چاه
ج)سیلندرهای دوقلو
در آسانسورهای هیدرولیک، سیلندر و پیستون در دو طرف کابین قرار می گیرند،لذا می توان بارهای سنگین تری در مقایسه با آسانسور به یک سیلندر حمل نمود.
سیلندر های دو قلو را می توان به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم نصب کرد. در این نوع آسانسورها نیز به گاورنر و ترمز ایمنی نیاز است. در این نوع، بایستی حرکت جک ها با سرعت برابر باشد زیرا در غیر این صورت باعث عدم تعادل کابین در هنگام حرکت می شود که بدین منظور برای متعادل کردن جریان از یک تقسیم کننده (سه راه) در چاهک آسانسور استفاده می شود این نوع سیلندرها دارای معایبی می باشند از جمله:
1.محدودیت حمل بار (تابیست تن)
2.افزایش اندازه ی محور
3.به علت استفاده از 2 جک هزینه یهای نصب و نگه داری افزایش می یابد.
پمپ و موتور الکتریکی
پاور یونیت (واحد تامین فشار)
پاور یونیت خود دو نوع است:
1.موتور در خارج از سطح روغن باشد(نصب آن آسان تر است)
2.موتور در داخل سطح روغن باشد.(روش متعادل است)
(عملکرد هر دو نوع مشابه هم می باشد)
پاور یونیت خود دارای اجزای اصلی زیر می باشد:
- مخزن روغن
- پمپ
- موتورپمپ
- شیرهای کنترل کننده ی جریان
لام به ذکر است که در پاور یونیت از یک شیر فرود اضطراری و یک پمپ دستی برای کنترل کابین و جابه جایی آن در مواقع اضطراری و یا تعمیرات استفاده می شود.
(حداقل ظرفیت محفظه ی روغن 150 لیتر است.)
موتور الکتریکی
اغلب از یک موتور AC القایی یک سرعته استفاده می شود.
انتخاب پاور یونیت و موتور به عوامل زیر بستگی دارد.
- سرعت
- ظرفیت آسانسور
- سیستم تعلیق
- روش اتصال پیستون به کابین
شیرها
الف)شیرایمنی (Rupture Value)
این شیر مهمترین قسمت یک جک است که روی سیلندر جک نصب می شود و رابط بین شیلنگ هیدرولیک و جک است و روغن توسط آن به جک وارد و یا خارج می شود شیر ایمنی می تواند در پایین یا بالای جک نصب شود.
شیر ایمنی در واقع حجم روغن عبوری روغن را کنترل می کند.(سرعت خروج روغن) و بافعال شدن آن باعث می شود که آسانسور به صورت تدریجی و بدون شوک توقف کند.در صورتی که کابین سرعت بیش از حد داشته باشد و یا اینکه شیلنگ هیدرولیک پاره شده باشد که در نتیجه روغن خارج می شود و باعث فعال شدن شیر ایمنی می شود.
ب)شیر اطمینان
از این شیر برای کنترل و کاهش فشار روغن استفاده می شود و در کنار شیرهای کنترل و در بخش پاور یونیت قرار میگیرد.مدت زمان عملکرد شیر اطمینان نباید بیش از 30 ثانیه باشد
روغن هیدرولیک
مهمترین ویژگی این روغن ،غلظت آن است درجه حرارت در روغن بسیار مهم است.
بهترین درجه ی حرارت در حدود 2. تا25 درجه ی سانتی گراد می باشد که دز صورت بالارفتن درجه ی حرارت باعث به وجود آمدن نوسانات و لرزش هایی در حرکت آسانسور شود.
از مزایای این روغن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.جاری شدن آسان آن در سیستم
2.به علت غلظت مناسب باعث عملکرد صحیح جک ها و پیستون می شود.
3.کیفیت خوب آن برای روغن کاری قطعات متحرک
4.مقام در برابر اکسیده شدن و خوردگی
5.سازگار بودن آن با پمپ
6.ضدکف است.
ج) شیر های تناسبی (Proportional Vaves)
استفاده از شیرهای تناسبی در آسانسورهای هیدرولیکی موثر ترین روش کنترل حرکت سیلندر هیدرولیک می باشد و در صورتی که به صورت close loop استفاده شوند می توان بدون هیچ مشکلی سرعت سیستم های هیدرولیکی را افزایش داد و در نتیجه دارای حرکت نرم و بدون شوک باشند و دقیقا در سر طبقه ی مورد نظر توقف نمایند. اصول کار یک شیر تناسب بر این پایه استوار است که میزان جابه جایی دریچه ی عبور روغن با جریانی که از سلونویید آن عبور میکند به صورت خطی متناسب می باشد به طوریکه با افزایش جریان سلونویید به صورت خطی دبی عبوری روغن به طور یکنواخت افزایش می یابد که در نتیجه باعث می شود سرعت حرکت سیلندر بطور تدریجی افزایش یابد و برعکس باکاهش جریان سلونویید سرعت حرکت سیلندر نیز کاهش یابد.
به طور کلی این ویژگی در شیرهای تناسبی باعث شده است که توسط یک مدار الکترونیکی ساده بتوان به راحتی حجم روغن عبوری از یک مدار هیدرولیکی را کنترل نمود لذا هر شیر تناسبی دارای یک برد کنترل الکترونیکی می باشد.