- بازدید: 3628
سرویس و نگهداری و تعمیرات آسانسورهای هیدرولیک
سرویس و نگهداری آسانسورهای هیدرولیک
هر ابزار و وسیله ای که در خدمت انسان است در معرض استهلاک قرار می گیرد، خصوصا وسایلی که عملکرد انها بر اساس مکانیک استوار است.
برای حفظ عملکرد بهینه این وسایل نیاز به تعمیر آسانسور و نگهداری دوره ای و یا مقطعی می باشد. آسانسور ها چه هیدرولیک باشند یا کششی نیاز مبرم به سرویس های دوره ای و یا تعمیرات مقطعی دارند.
تشخیص خرابی و عیوب آسانسورها کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست و حتما باید توسط متخصصان و تعمیر کاران مجرب انجام شود چرا که تاثیر گذاری قطعات به کار رفته در آسانسور ها به همدیگر تشخیص نوع خرابی را مشکل می کند. مضافا اینکه تعمیرکاران نا وارد نه تنها عیوب را نمی توانند بر طرف کنند بلکه باعث مشکلات عدیده تری می شوند و هزینه تعمیر را بالاتر می برند.
آسانسور هیدرولیک یکی از جالبترین انواع آسانسورها است. اگر بخواهیم ساده بگوییم آسانسور هیدرولیک از یک مخزن روغن، یک power unit برای پمپاژ کردن روغن، یک پیستون، تعدادی سنسور و بورد کنترلی تشکیل شده است. زمانی که فرمان حرکت به طبقه پایین یا بالا داده میشود، دیتای سنسورهای تشخیصدهنده طبقه با طبقه درخواستشده مقایسه میشود و برحسب آن به شیر تنظیم فشار دستور داده میشود که فشار مایع را بیشتر یا کمتر کند؛ پس از آن بسته به فشار مایع داخل سیلندر، سطح پیستون -که درواقع کابین بر روی آن قرار دارد-جابهجا میشود.
قیمت آسانسورهای هیدرولیک برحسب کیفیت آن متفاوت است، اما اگر یک آسانسور هیدرولیک معمولی را با یک آسانسور کششی معمولی مقایسه کنیم، قیمت آسانسور هیدرولیک ارزانتر است. با این حال، به دلیل خارجی بودن قطعات این نوع آسانسور و نیاز به تخصص برای سرویس و نگهداری آن، عمر مفید این آسانسور پایینتر میآید و هزینه سرویس و نگهداری آن کمی بیشتر تمام میشود.
برای سرویس و نگهداری آسانسور هیدرولیک باید روغن، جک، تنظیمکننده شیرهای برقی، پاوریونیت و سایر اجزای این آسانسور توسط سرویسکار آسانسوری که تخصص و دانش کافی در خصوص آسانسور هیدرولیک دارد بررسی شود.
عمده مشکلات آسانسورهای هیدرولیک از ناحیه جک آن است. روغن ریزی از بارز ترین مشکلات جک آسانسور می باشد. بررسی کامل و نقطه به نقطه پیستون برای شناسایی خراش های روی پیستون و همچنین بررسی پکینگ ها و وایرها هم می تواند به تشخیص علت روغن ریزی کمک کند.
گاهی ممکن است به علت عوامل مختلف نیاز به تعویض جک آسانسور باشد. باید توجه داشت که جک هیدرولیک بسته به اندازه آن بسیار سنگین است و یک تیم حرفه ای تعمیرکار می تواند از پس تعمیر و تعویض آن بر آید.
خراب شدن روغن استفاده شده به علت پایین آمدن چسبندگی آن یا حباب دار شدن روغن از دیگر موارد خرابی آسانسور های هیدرولیکی می باشد. گاهی لازم است برای عملکرد صحیح آسانسور شیر برقی آن بطور دقیق تنظیم شود.
سوختن بوبین های شیر برقی، سوختن موتور و... هم باعث می شود تازمان راه اندازی مجدد آسانسور ساکنان ساختمان از پله استفاده کنند.
خرابیها و مشکلات تعمیرات آسانسور که منجر به تعمیر آسانسور می شود، به چند صورت اتفاق میا فتد . یک مورد اینست که آسانسور بصورت ناگهانی از کار می افتد و آسانسور کلا قابل استفاده نیست ، در این حالت معمولا خرابی متوجه سیستم الکترونیک و برق اسانسور می باشد ،با حضور متخصص آسانسور تعمیر میشود.. مورد بعد اینست که زمان استفاده از آسانسور ، سرنشینان صداهای غیر معمولی که قبلا وجود نداشته را می شنوند ، یا اینکه کابین آسانسور حالت تعادل همیشگی خود را ندارد و تکان یا شوک دارد.این علامتها را باید جدی گرفت زیرا ممکن است خبر از خرابیهای مهمتری دهد،پس سریعا باید با سرویسکار طرف قرارداد تماس گرفت تا آسانسور را تعمیر کند .حالت سوم در تعمیرات آسانسور، خرابیهایی است که به مرور اتفاق می افتد و بدون هیچ صدایی کسی متوجه آن نمی شود به جز سرویسکار،مثل سیم دادن سیم بکسل یا روغن ریزی تدریجی جک هیدرولیک. سرویسهای دوره ای منظم به پیشگیری از این موارد بسیار کمک می کند. تعمیر آسانسور بصورت جزئی و در همان ابتدای خرابی از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری می کند.
یکی از اجزا اصلی آسانسور هیدرولیک که ممکن است آسانسور به خاطر آن تعمیر شود، جک هیدرولیک آسانسور می باشد. جک در واقع ستون فقرات آسانسور هیدرولیک محسوب می شود. چون تعمیر و احیانا تعویض جک هیدرولیک کاری سخت ، زمان بر و پرهزینه است، باید نکاتی را رعایت کرد که عمر مفید جک هیدرولیک را بالا برد.
اول اینکه باید متریال سیلندر و پیستون و لوازم آب بندی جک از نوع مرغوب و درجه یک بازار باشد.
دوم اینکه مطابق ظرفیت تعریف شده آسانسور از آن استفاده کنیم. فشار بیش از ظرفیت جک ، علاوه بر خطر باالقوه برای سرنشینان ، به اتصالات جک ، لوازم آب بندی و پوسته بیرونی جک قطعا آسیب می کند.
سوم اینکه برای آسانسور برنامه پارک تعریف شود تا در موقع استندبای آسانسور ، جک هیدرولیک به حالت اولیه خود برگردد و زیر فشار روغن نماند.
معمولا نشست جک هیدرولیک و متعاقب آن نشست کابین زمانی اتفاق می افتد که حجم روغن هیدرولیک داخل جک کم شود .مهمترین عامل بوجود آمدن این نشست،نشتی روغن می باشد که به دو علت رخ می دهد:
- نشتی خارجی
- نشتی داخلی
نشتی خارجی شامل نشتی روغن از مجموعه هد جک هیدرولیک(مجموعه پکینگ و اورینگ) و اتصالات است .
نشتی داخلی شامل نشتی روغن در درون شیر اصلی کنترل است ، این نشتی ممکن است از او رینگهای شیر یک طرفه ، آب بندی نبودن شیرهای فرمان ، سفت نبودن مهره سفت کن پیچ مغزی تنظیم سرعت ، مشکل دار شدن شیرهای فرمان برقی و علل دیگر باشد.
برای شناسایی نشتی خارجی از داخلی بهترین راه ارسال کابین آسانسور به بالاترین ایستگاه و بستن شیر ربع گرد ، خاموش کردن آسانسور به مدت 30 دقیقه تا یک روز ، با توجه به میزان نشتی روغن . در این حالت اگر آسانسور نشست کرد، نشتی حتما خارجی است.
زمانی که نشتی خارجی است، معمولا با چشم قابل تشخیص است ، بیشترین خرابی بر پایه روغن ریزی به پکینگ مربوط است ، اگر پکینگ خراب شده باشد مقداری روغن روی گلویی جک هیدرولیک جمع میشود و یا ظرف مخصوص روغن ریزی که کف چاه آسانسور قرار داده میشود، پر میشود.
پکینگ ها عمدتا به چند علت خراب میشوند :
- 1. وجود هرگونه برجستگی یا خراش برروی بدنه پیستون
- 2. نصب حساب نشده و غیر شاقول جک هیدرولیک
- 3. آلوده بودن روغن به مواد زائد و مخرب
- 4. در سیستم های هیدرولیک صنعتی ، کارکرد معمولا در دمای بالاتر از دمای تعریف شده پکینگها می باشد.
انواع فعالیتهای سرویس و نگهداری و تعمیرات آسانسور های هیدرولیک
- بازرسی
بازرسی از آسانسور در مقاطع زمانی برنامه ریزی شده صورت می پذیرد تا معلوم شودکه آیا آسانسور به سرویس نیاز دارد یا به تعمیرات پیشگیرانه؟ بازرسی ممکن است به صورت چشمی یا عینی و یا از طریق اندازه گیری بعضی از ویژگیهای فیزیکی دستگاهها باشد.
- سرویس آسانسور های هیدرولیک
در صورتیکه هنگام بازرسی نیاز به سرویس احساس شود سرویس دهی برای قسمتهای متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی صورت می پذیرد. همچنین هر آسانسور باید مطابق “چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور” ماهیانه حداقل یکبار مورد سرویس قرارگیرد.
- تعمیرات پیشگیرانه در آسانسور های هیدرولیک
این تعمیرات زمانی صورت می گیرد که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده است .هدف از تعمیرات پیشگیرانه آن است که خرابی سیستم به تعویق افتد و فاصله های بین خرابیها رو افزایش بگذارد.ویا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود.
- تعمیرات خرابی
این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند.با انجام تعمیرات لازمه، آسانسور مجددا راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرارمی گیرد.
آسانسورهای هیدرولیک پایه اصلی حرکت در ساختمان ها قبل از آسانسورهای کششی بوده که میتواند با استفاده یک پمپ کوچک مقدار زیادی وزن را بالا ببرد ،پمپ های آسانسور هیدرولیک مقاومت بسیاری دارند به طوری که با انتخاب پمپی که سازگار با سیستم باشد، سال ها میتوانید به آن اعتماد کنید و بی نیاز به سرویس با کارکرد مناسب است ، میزان خروجی پمپ بستگی به وزن پیستون و وزن کابین، ظرفیت ، ارتفاع و سرعت حرکت آسانسور دارد .
سازگاری پمپ و روغن
برای عملکرد بهتر پمپ باید از روغن مناسب و با کیفیت استفاده شود تا راندمان آسانسور بالا رود ، این روغن باید به نوعی باشد که با پمپ سازگاری داشته باشد و در برابر اکسیده شدن مقاوم ، ضد استهلاک و ضد آتش سوزی باشد که به قطعات مثل فلز ، مس ، آلمینیوم و حتی رنگ آن ها آسیب نزند ، بدیهی است که تغییر دما و غلظت روغن در عملکرد و عمر پمپ و دریچه ها موثر است ، غلظت روغن باید متعادل باشد ، غلظت زیاد به خصوص در فصل سرما و یا آسانسور هایی که سرعت بالایی دارند کارکرد نامناسب ایجاد میکند ، و از سوی دیگر هم روغن با غلظت کم باعث می شود پمپ از محدوده ی عملکرد خود خارج شود و دچار مشکل شود ، مناسب تربن درجه حرارت روغن معادل ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است .
حرارت تولید شده در اثر انرژی
آسانسورهای هیدرولیکی دستگاه هایی هستند که حرارت زیادی تولید میکنند به طوری که در هنگام پایین آمدن تبدیل به حرارت می شود که باعث گرم شدن روغن هیدرولیک می گردد برای جلوگیری از این امر ، از مبدل های حرارتی یاخنک کندده ها استفاده میشود که برای اطمینان از دفع گرمای اضافی این خنک کننده ها باید از پره های آن مراقبت و برای تمیز کردنشان از مایع های تمیز کننده مناسب استفاده کرد .
کف ایجاد شده در روغن
این مشکل زمانی به وجود می آید که روغن در معرض هوا قرار بگیرد و با هم مخلوط شوند که با محلول ضد کف یا کف زدا بر طرف می شود و از تاثیر منفی آن بر روی تجهیزات و دستگاه های خود می کاهد .
نگهداری صحیح از لوله و شیر ها
در زمان نصب باید از ایجاد هر گونه خمیدگی و تعیین مسیرهای منحنی دار پرهیز کرد ، برای ورودی پمپ و لوله ها قطر مناسب و حداقل اتصالات لوله ای استفاده کرد ، که با این عمل از احتمال نشتی جلوگیری میشود و از قدرت مکش پمپ نیز کاسته نخواهد شد . هنگام نصب لوله ها باید توجه داشت که وزن لوله ها بر پمپ تحمیل نشود و به بخش های ثابت و محکم با بست های لازم پیچ شود .
ورودی روغن از محفظه به پمپ بایستی حتما از صافی پوشانده شود تا از ورود ذرات و آلودگی به پمپ جلوگیری شود ، روزنه های صافی باید به گونه ای انتخاب شود که منجر به افت مکش نشود .
صدای غیر معمول آسانسور
مواردی مانند ؛ مسدود شدن لوله مکش ، نشستی در لوله مکش ، وجود هوا در لوله به خصوص با روغن سرد و... منبع این صداها هستن که در مواردی هم منبع این صداها مکانیکی و از خرابی و استهلاک پمپ و بلبرینگ ها بوده .
تمامی منبع این صدا ها به شرایط و نوع نصب و راه اندازی آسانسور بستگی دارد که با انتخاب روغن با غلظت کمتر ، تقوبت دیواره ی لوله ها استفاده از آویز های خاص برای نصب لوله ها ، نصب شلنگ ها با طول مناسب برای کاهش صدا به کار میبریم.
شیر های بالابر هیدرولیک
عملکرد شیرهای بالابر به این صورت است وقتی سیستم هیدرولیک استارت می شود و روغن پمپ می شود، روغن مستقیم از ورودی شیر بالابری به زیر جک منتقل می شود و باعث می شود جک به طرف بالا حرکت کند.
وقتی موتور خاموش می شود و جریان پمپ قطع می شود، ساچمه موجود در شیر مسیر برگشت روغن را بسته و از تخلیه روغن جلوگیری میکند . این شیرهای هیدرولیک نشت داخلی ندارند و کابین رو به پایین حرکت نمی کند. در شیر بالابری یک پیچ تنظیم وجود دارد که به آن پیچ تخلیه اضطرای گفته می شود. زمانی که بالابر، بالا می باشد و برق قطع می شود، برای پایین آوردن بالابر می توان از پیچ تخلیه اضطراری استفاده نمود تا بالابر پایین بیاید.
تجهیزات و لوازم جانبی
گرم کننده ی روغن : برای تناسب درجه حرارت روغن در مناطق سردسیر به کار میرود.
سیستم خنک کننده ی روغن : آسانسورهایی که میزان استارت آن ها بیش از حد معین باشد روغن گرم می شود در چنین مواقعی از سیستم های خنک کننده استفاده می شود .
ترموستات روغن : جهت کنترل درجه حرارت روغن .
پمپ دستی : زمانی که در هنگام نصب ، سرویس و یا قطع برق ، آسانسور بین طبقات متوقف شود و لازم شود به طبقه بالا حرکت کند از پمپ دستی استفاده می شود .
صداگیر : صداگیر مانع انتقال صدا به فضای بیرون می شود .
آسانسورهای هیدرولیک در الماس آسانسور
در کشورهای اروپایی و توسعه یافته بیشتر از ۷۰ درصد از آسانسورهای ساختمانهای زیر ۵ طبقه، به صورت آسانسور هیدرولیک و با بهره بردن از این نوع تکنولوژی طراحی، ساخته و نصب میشوند. آسانسورهای هیدرولیک اگر چه به نسبت آسانسورهای کششی، دارای محدودیتهایی هستند؛ اما مزایای استفاده از تکنولوژی هیدرولیک به قدری بالاست؛ که استفاده از آن را در بسیاری از ساختمانهای مسکونی و تجاری، بهصرفه و ارزشمند میکند.
روش کار آسانسور هیدرولیکی الماس آسانسور
آسانسورهای هیدرولیکی بر مبنای جکهای هیدرولیکی کار میکنند. کاربرد جکهای هیدرولیکی بسیار متنوع است. احتمالا نمونههای این جکها را در وسائل کوچکتر دیدهاید. جکهای هیدرولیکی از طریق نیروی فشار روغن کار میکنند. در زمینه کاربرد این جکها در آسانسور هیدرولیک ، فشار روغن از طریق دستگاهی به نام پاوریونیت تامین و به پیشتونها منتقل میشود
از نظر ساختاری جکهای هیدرولیکی در بخش زیرین کابین آسانسور قرار گرفته و با استفاده از نیروی هیدرولیک، موجب بالا رفتن آسانسور میشوند. در واقع پمپ تعبیه شده در پاوریونیت روغن را با فشار زیر پیستونهای جک هیدرولیک میفرستد؛ و به این طریق موجب بالا رفتن آسانسور در ارتفاع میشود. با تخلیه روغن پیستونها نیز آسانسور به سمت پایین حرکت میکند. طبیعتا با تعیین دقیق میزان روغن تخلیه شده، میتوان محل دقیق ایستادن آسانسور در هر طبقه را تعیین کرد.
در نهایت جالب است بدانید که آسانسورهای هیدرولیکی از نظر محل قرارگیری جک به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میشوند.