- بازدید: 941
كيفيت آسانسورهاي هيدروليک
حرکت نرم و بدون شوک آسانسور هنگام استارت، افزایش و کاهش سرعت و توقف و هم تراز طبقه شدن به طور دقیق عوامل اصلی حرکت کیفی این نوع آسانسور می باشند که همواره دغدغه طراحان بوده است.
هرچقدر سرعت ظرفیت آسانسور افزایش می یابد دست یافتن به موارد فوق مهمتر و پیچیده تر می شود. برای دستیابی به این اهداف باید تغییرات شتاب نسبت به زمان(jerk) از حد معینی تجاوز نکرده، همواره کابین در حداکثر یا حداقل ظرفیت با کمترین خطا دقیقا سر طبقه توقف نماید.
برای دستیابی به یک منحنی حرکت نرم و بدون تکان در آسانسورهای هیدرولیک، ضروری است که جریان روغن، تحت کنترل و بتدریج وارد و از سیلندر خارج گردد و این امر به روش های مختلفی امکان پذیر باشد.
روش های کنترل شوک در آسانسورهای هیدرولیک که سازندگان مختلف در تولیدات خود به کار می برند بشرح زیر می باشند.
- استفاده از شیرهای مختلف و متعدد الکتریکی و هیدرولیکی که هنگام افزایش سرعت و کاهش آن به ترتیب باز و بسته شده،موجب می گردند روغن به یکباره به سیلندر وارد نشده،یا از آن تخلیه نشود و در نهایت شوک کمتری به مسافر وارد گردد.
- بکارگیری از انباره یا اکومولاتور هیدرولیکی هنگام استارت آسانسور بخشی از روغن را به تانک برگردانده،طی یک زمان ثابتی تمام روغن به داخل سیلندر هدایت می شود.در هنگام توقف نیز روغن برگشتی از سیلندر بتدریج قطع می گردد.
استفاده از درایو در سیستم کنترل آسانسور که دور موتور اصلی و در نتیجه پمپ هیدرولیکی را به تدریج افزایش یا کاهش می دهد و نهایتا جریان روغن به مرور افزایش و یا کاهش یافته،حرکت آسانسور بطور محسوسی نرم و فاقد شوک و تکان های ناگهانی می گردد.
بکارگیری شیرهای تناسبی
شیرهای تناسبی در آسانسورهای هیدرولیکی موثرترین روش کنترل حرکت سیلندر هیدرولیکی بوده، می توان بدون دردسر سرعت سیستم های هیدرولیک را افزایش داده، همواره حرکتی نرم و بسیار دقیق را سرطبقه مورد نظر دریافت نمود.
فضای مورد نیاز برای آسانسورهای هیدرولیکی
در جدول زیر ابعاد مورد نیاز چاه آسانسورهای هیدرولیکی قابل استخراج است. با توجه به تنوع آسانسورهای هیدرولیکی، ابعاد چاه و کابین را برای آسانسورهای خودروبر که یکی از متداول ترین انواع آسانسورهای هیدرولیکی است مورد بررسی قرار می دهیم.
به طور معمول آسانسورهای خودروبر دارای ظرفیت 3 تا 4 تن هستند که تا ارتفاع 5/8 متر طول با یک جک تک مرحله ای و تا ارتفاع 17 متر با جک دومرحله ای (2stage) ساخته می شوند. ابعاد کابین در آسانسورهای خودروبر معمولا به عرض 5/2 تا 3 متر و عمق 5/5 تا 6 متر ساخته می شود.
آسانسورهای با کیفیت
آسانسور با کیفیت آسانسوری است که بار یا نفر را در ساختمان به طور ایمن،راحت و با سرویس دهی خوب جا به جا می کند.
- ایمنی(safety)
عملکرد درب باید به ذطور نرم و ایمن بوده به طوری که به مسافر و بار برخورد نکند ضمنا درب هنگامی فعال شود که کابین دقیقا در تراز طبقه متوقف باشد. به خصوص مشکلی برای عبور صندلی چرخ دار و همچنین تخت بیمارستانی و یا مانعی برای مسافر هنگام سوار شدن به داخل کابین و پیاده شدن از آن نگردد.
- راحتی حرکت(comfort)
شتاب گیری و تغییرات سرعت کابین به گونه ای باشد که باعث عدم آسایش مسافرین نشده، ارتعاشات کابین در حداقل ممکن باشد. صدای تولیدی هنگام حرکت کابین و باز و بسته شدن درب کابین و طبقات، بسیار مهم می باشد.
- سرویس مناسب(service)
مدت زمان انتظار در طبقه اصلی، یکی از پارامترهای نشانگر آسانسور با کیفیت است که در مرحله محاسبات زمان رفت و برگشت کابین و تعداد آسانسور و سرعت آن تاثیر می گذارد.
- ارتعاشات کابین
ارتعاشات کابین به دو دسته عمده که شامل ارتعاشات عمودی و افقی کابین است تقسیم می شود. ارتعاشات عمودی کابین که در حین حرکت آن به جهت بالا تولید می گردد، میتواند به دلیل مشکلات زیر باشد:
- ایراد در موتور و بلبرینگ های آن.
- چرخ های حلزونی موتور گیربکس و ایراد در دنده های مربوطه.
- ایراد در فلکه های کششی و شیارهای روی سطح آن.
- نامتعادل بودن (بالانس نبودن) فلکه های کششی و هرزه گرد.
- تنظیم نادرست درایو در تابلوهای مجهز به کنترل سرعت.
بدن انسان حسگر خوبی است که در صورت وجود نوسانات کابین در حین حرکت ارتعاشات آن را تا حد فرکانس 12 هرتز تشخیص می دهد.
- ارتعاشات افقی
ارتعاشات افقی کابین با توجه به دلایل زیر ایجاد می گردند:
- نصب غلط ریل ها.
- نصب کفشک های غلتکی معیوب.
- سبک بودن کابین.
- فلکه کششی نصب شده روی کابین (اگر معیوب باشد).
- ارتعاشات و تاب خوردن سیم بکسل ها در هنگام حرکت کابین.
- ارتعاشات کابین در اثر حرکت آن و جریان هوا بین کابین و دیوار ایجاد می شود.
صدای تولیدی به وسیله فن داخل کابین و نیز جریان هوا بین چاه و کابین و نوسان های سیم بکسل ها باعث ناراحتی مسافران داخل کابین به خصوص در آسانسورهای پر سرعت می شود و برای همین برای جلوگیری از انتقال صدا در آسانسورهای پرسرعت معمولا بدنه کابین ها به صورت دوجداره و مقطع آن ها دوکی شکل طراحی و ساخته می شوند.برای کاهش نوسانات ریل ها از کفشک های غلتکی به جای لغزشی استفاده می شوند. برای تهویه کابین از کولر ویزه که هوای داخل کابین سرد و گرم کرده به جریان می اندازد،استفاده می گردد. حداکثر مقدار فشار صدای تولیدی در آسانسورها به شرح زیر می باشد:
|
سطح صدا |
|
1 |
در طبقه اصلی |
20-40db |
2 |
داخل کابین با درب بسته،در حال حرکت با فن روشن |
40-60db |
3 |
داخل کابین با درب بسته،در حال حرکت با فن خاموش |
50db |
4 |
داخل چاه |
60db |
5 |
داخل موتورخانه |
60-80db |