- بازدید: 8106
استاندارد آسانسور چیست؟
استاندارد آسانسور چیست؟
در تمام نقاط دنیا برای طراحی و ساخت یک پروژه، رعایت مجموعهای از قوانین و مقررات به نام استاندارد الزامی است. از طراحی و ساخت ساختمانها، ماشین آلات و خودروها گرفته تا آسانسورها، همگی دارای استانداردهای مخصوص به خود در روند طراحی و تولید اند. درباره آسانسورها این استانداردها تنها شامل مرحل طراحی، ساخت و تولید نمیشود بلکه در مراحل نصب و نگهداری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
یکی از مسائلی که در استاندارد آسانسور تعریف شده است، پیروی از قوانین ایمنی برای ساخت و نصب آسانسورهای برقی است. به این روش که باید ایمنی و سلامت ترمز کابین آسانسور برای توقف در طبقه مورد نظر کاملا تضمین شود. به وسیله کابلهای فولادی یا زنجیرهای محکم فلزی از بالای ساختمان آویزان شده و بین ریلهای هادی صلب با حداکثر انحراف ۱۵ درجه از راستای قائم حرکت میکند. در تعریف استاندارد آسانسورها در صورت لزوم باید به موارد خاص محیطی، اقلیمی، احتمال انفجار در ساختمان و احتمال وقوع زلزله و دیگر مسائل احتمالی نیز توجه داشت.
استاندارد آسانسور برای امنیت بیشتر افراد در نظر گرفته می شود و شامل موارد زیر می باشد :
- الزامات مربوط به سرعت بالا آمدن آسانسور
- سیستم های شناسایی درب جهت باز و بسته شدن به موقع درب برای کاهش خطر ورود و خروج افراد در زمان استفاده از آسانسور
- مجهز به سیستم ضد حریق بودن
- مجهز بودن به سیستم روشنایی
- مجهز بودن به ابزار ایمنی در
- استاندارد بودن فاصله سقف آسانسور تا دیوار
- مکانیزم قفل درب
- وجود قفل و ریل مناسب
- تهویه مناسب داشتن
- آسانسور به گونه ای باید طراحی شود که افراد احساس راحتی کنند
- دارا بودن ظرفیت مناسب باتوجه به محل نصب
- استاندارد پنل آسانسور با رابط کاربری مناسب
- دارای ترمز ایمنی (پاراشوت)
- دارای سیستم زنگ هشدار در صورت قفل شدن درب
- وجود ضربهگیرهای فضای زیر آسانسور (ته گودال)
- اخذ استاندارد در سازه
برای اخذ استاندارد آسانسور در هر سازه، بعد از به پایان رسیدن تمامی ساخت و سازهای محل، نصب و راهاندازی آسانسور از سیستم برقرسانی ساختمان اطمینان حاصل کنید. سپس پروانه ساختمانی و مدارک سازنده توسط بازرس مربوط به تایید میرسد و یک کد رهگیری از جانب شرکت به شما ارائه میشود. پس از طی این مراحل گواهی تایید استاندارد آسانسور از جانب شرکت به فرد متقاضی ارائه میشود.
انواع گواهینامه استاندارد
لازم بذکر است ۲ گونه گواهینامه استاندارد برای آسانسورها وجود دارد :
۱. گواهینامه استاندارد اولیه
برای گرفتن گواهینامه اولیه آسانسور (ساختمان های نوساز)، لازم است مدارک ذیل جهت پیگیری به شرکت نصب کننده آسانسور تحویل داده شود :
– کپی از
صفحه اول پروانه ساختمان
پشت و رو کارت ملی متقاضی پروانه
صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه
این امکان است آسانسور شما قدیمی باشد ، یعنی نصب و راهاندازی آن به زمانی برگردد که هنوز استاندارد سازی آسانسور اجباری نبوده و بدون گواهی استاندارد اخذ پایان کار ساختمان ممکن بود، در صورت درخواست متقاضی پروانه ساختمان می توان پیگیری های لازم را با مدارک ذکر شده بالا انجام داد .
نکته ای که وجود دارد از بابت آسانسورهای قدیمی بدون پروانه ساختمان دولتی می باشد، که با جایگزین شدن قبض برق محل نصب آسانسور مشکل مرتفع شده و در صورت رعایت استانداردها اخذ گواهینامه قابل پیگیری می باشد .
۲. گواهینامه استاندارد ادواری
در سناریوی دیگر ممکن است که گواهی اولیه را داشته باشید یعنی در سال های گذشته اخذ شده باشد، اما اکنون میخواهید به طور ادواری استاندارد آسانسور را بگیرید. این خصوصا در ساختمان های پر رفت و آمد وجود دارد و مسئولیت سنگینی در قبال حفظ ساکنین از لحاظ جانی و مالی و ایمنی بر عهده مدیر یا صاحبان ساختمان می گذارد که با عقد قرار داد با شرکت معتبر آسانسوری و تحویل مدارک ذکر شده قابل پیگیری و انجام خواهد بود.
مدت زمان گرفتن گواهینامه اولیه بین ۲۰ تا ۳۵ روز و استاندارد ادواری بین ۱۰ تا ۳۰ روز است، لازم بذکر است زمان مد نظر جهت گرفتن گواهینامه به المان هایی از جمله کارهای ساختمانی که توسط کارفرما انجام می شود و شرکت بازرسی بستگی دارد و امکان کوتاه شدن زمان اخذ گواهینامه استاندارد نیز وجود خواهد داشت.
مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور
- اطمینان از اتمام عملیات نصب و راه اندازی آسانسور و به انجام رسیدن کلیه عملیات ساختمانی و برق رسانی و سایر عملیات مربوطه
- ارسال کپی از صفحه اول پروانه ساختمانی و کپی کارت ملی متقاضی پشت و رو به شرکت
- ثبت نام اینترنتی توسط شرکت، اخذ کد رهگیری و مشخص شدن شرکت بازرسی
- تأئید نهایی بازرس
- انتظار جهت اعلام تاریخ نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی
- عقد قرارداد سرویس و نگهداری یکساله مابین کارفرما و پیمانکار
- پرداخت وجه مربوط به هرینه بازرسی توسط کارفرما و ارائه اصل فیش واریزی به شرکت
- ارسال نقشه، محاسبات و بقیه مدارک و همچنین فرم مهندس ناظر توسط شرکت به شرکت بازرسی
- بازرسی آسانسور توسط بازرس مربوطه با حضور نماینده شرکت و رفع ایرادات احتمالی تا آخرین بازرسی
- آماده شدن گواهی تأئیدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی و تحویل به کارفرما
- ارسال کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و انجام بیمه نامه آسانسور به شرکت بازرسی برای تکمیل پرونده
مهمترین موارد تست و بازرسی آسانسور در محدوده موتورخانه آسانسور
- تست اصطکاک سیم بکسل
- نصب بودن گارد یا حفاظ سیک بکسلها
- علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسلها
- نصب شدن علامت گردش پولی موتور
- تست شاقول بودن موتورگیربکس
- تست کشش سیم بکسل های روی فلکه اصلی گیربکس
- تست سرخوردگی سیم بکسلهای روی فلکه اصلی
- تست و کنترل سیستم ترمز
- گنترل زاویه سیم بکسل و فلکه
- اجرای صحیح بتون ریزی سقف و وجود لبه ۵ سانتی دور حفره های عبور سیم بکسل و کابلها
- نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
- نصب دستورالعمل نجات اضطرای در موتورخانه(راهنمای خارج کردن مسافران از کابین)
- نصب پلاک مخصوص روی درب موتورخانه که حاوی اطلاعات و شماره تلفن شرکت نصب کننده آسانسور می باشد
- وجود کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
- مناسب بودن روشنایی موتورخانه
- عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
- در صورت وجود دریچه اضطراری چاه آسانسور در موتورخانه، تست میکروسوئیچ دریچه
- تست باز شو دریچه اضطرای در موتورخانه، که بدون نیاز به کلید از موتورخانه باز شود
- تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
- لغزنده نبودن کف موتورخانه
- وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه در صورت وجود
- وجود حفاظ مناسب برای گاورنر
- اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه
- الصاق پلاک شماره آسانسور بر روی موتورگیربکس در موتورخانه هایی که بیش از یک آسانسور دارد
- الصاق پلاک شماره تابلو کنترل
- الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا” قابل شناسایی باشند.
- وجود دریچه در کف موتورخانه جهت حمل کالا در موتورخانه هایی که یک آسانسور بیشتر دارند
- نصب نرده دور دریچه کف
- تست و ثبت شماره تجهیزات نصب شده در موتورخانه و تطبیق آنها با اطلاعات ارائه شده
- تست پلمب گاورنر
- کنترل حفاظ گاورنر
- وجود پلاک سازنده گاورنر و مشخصات فنی آن
- تست عملکرد پاراشوت در موتورخانه که معمولا” سیم بکسل را از روی فلکه اصلی گاورنر برداشته و در محل شیار تست قرار می دهند، و چون در این وضعیت سرعت حرکت گاورنر از حد متعارف بیشتر می شود، گاورنر فعال شده و آسانسور پاراشوت می کند.
- تست کلیدهای حرارتی تابلو
- تست تایم تراول (معمولا” نباید از ۴۰ ثانیه بیشتر باشد)
- تست کنترل فاز
- کنترل شماره گذاری سیمهای تابلوکلیه تست های مربوط به فرمانهای صادره (تابلو)تست کلیه ترمینالها و سربندی ها و محکم بودن آنهاتست چراغهای زیگنال تابلو برق و کلید اصلی تست فیوزها(مناسب بودن با جریان موتور) تست ارت کلید اصلی و انتقال آن به کابین
- تست و کنترل سیتم برق اضطراری کابین در تابلو و باطری آن
- مهمترین موارد کنترل و تست داخل چاه آسانسور
- نصب چراغهای روشنایی داخل چاه
- کنترل نصب نردبان برای ورود به کف چاه
- کنترل رطوبت و نشتی آب در کف چاه
- کنترل و تست عملکرد قفل دربها(دربهای لولایی و دربهای اتوماتیک)
- کنترل و تست عملکرد دیکتاتورها(دربهای لولایی)
- وجود کلید خاموش و روشن کردن روشنایی داخل چاه در قسمت پائین، و به صورت تبدیل در موتورخانه
- کنترل و تست لیمیت های حد بالا
- کنترل و تست لیمیت های حد پائین
- تست میکروسوئیچ فلکه ته چاه
- وجود پلیت های زیر ریلها
- انجام اجرای ضد زنگ کلیه آهن آلات مربوط به آهنکشی داخل چاه
- صاف و صیقلی بودن دیوارها و عدم وجود خلل و فرج در دیوار
- تست کشش مناسب سیم بکسل گاورنر و وزنه فلکه ته چاه
- وجود داشتن جانپناه در کف چاه(طبق ابعاد تعین شده توسط استاندارد)
- اجرای صحیح سکوهای ضربه گیر کف چاه
- نصب صحیح لاستیکها، فنر و یا سیستم ضربه گیر هیدرولیکی در کف چاه
- کنترل فاصله زیر قاب وزنه نعادل با ضربه گیر کف چاه(در صورتیکه ظربه گیر روی سکو نصب شده باشد)فاصله مناسب معمولا” بین ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر می باشد
- کنترل فاطله زیر کابین با ضربه گیر کف چاه مشابه مرد قبل (فاصله مناسب حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر )
- تست فاصله بین کابین و قاب زرنه تعادل- وسائل متحرک نسبت به هم (حداقل ۵ سانتیمتر)
- تست فاصله اجزای متحرک با اجزای ثابت (حداقل فاصله ۳ سانتیمتر)
- کنترل ریل و کفشکهای کابین و قاب وزنه در زمانیکه آسانسور در بالاترین و یا در پائین ترین طبقه قرار دارد، آیا براکت اول و آخر وجود دارد؟(کفشکهای کابین نباید از براکت پائین تر باشد)
- کنترل جوشکاری براکتها
- کنترل جوشکاری آهن کشی چاه
- کنترل نحوه سربندی سیم بکسل ها
- کنترل نحوه استفاده از کلمس سیم بکسلها
- نصب صحیح تراول کابل و حرکت مناسب آن در چاه
- کانال کشی مناسب برای سیم کشی داخل چاه
- عدم وجود لوله های آب و فاضلاب و کابل برق متفرقه در چاه
- کنترل نصب سینی های زیر درب طبقات
- تست گارد محافظ وزنه های داخل قاب وزنه تعادل
- کنترل سینی های زیر درب
- کنترل سینی زیر درب کابین
- کنترل حفاظ ایمنی کفشک های قاب وزنه
- تست عدم لقی و تنظیم مناسب کفشکهای وزنه تعادل با ریلها
- تست و کنترل سربندی صحیح سیم بکسلها و کلمپ های کادر وزنه تعادل
- مهمترین موارد کنترل و تست قسمتهای بیرونی و داخل کابین آسانسور
- کنترل و تست میکروسوئیچ مربوط به پاراشوت روی سقف کابین، که در زمان حرکت کابین اگر سیم بکسل کشیده شود باید سریعا” قطع کند
- کنترل و تست سیم ارت کابین
- تست کمان درب بازکن، به صورتیکه اگر کابین حتی حدود ۲۰ سانت پائین یا بالاتر از خط تراز متوقف شد، کمان درست عمل کند و درب را بشود باز کرد
- کنترل و تست کفشکهای کابین، که لقی نداشته باشند و در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند
- کنترل و تست اتصالات تراول کابل و سیمهای روی کابین
- کنترل و تست سربندی سیم های رویزیون
- کنترل عملکرد کلید قارچی استپ
- کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
- کنترل روغندان های ریل کابین
- کنترل روغندان های ریل وزنه
- کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین
- کنترل سیستم برگشت درب در مواقع برخورد با مانع
- کنترل فاصله کابین با دربهای طبقه
- کنترل نامگذاری طبقه و نامگذاری روی شستی داخل کابین که با هم مطابقت داشته باشد
- کنترل و تست عملکرد زنگ اضطرای با قطع برق آسانسور
- کنترل سالم بودن کف کابین و دیواره ها و سقف
- مناسب بودن روشنایی داخل کابین
امنیت آسانسور امری غیر قابل چشمپوشی است. این موضوع فقط امری الزامآور از نظر قانون نیست بلکه یکی از اساسیترین مسائلی است که شرکتها برای ارائهی خود روی آن تمرکز دارند. در رقابت شرکتها موضوع اصلی در آسانسورها فقط کارایی و زیبایی آنها نیست. بلکه امنیت آن نیز امری پر اهمیت است.
شرکت الماس آسانسور شما را در طراحی و نصب آسانسوری ایمن همراهی میکند.
با ما تماس بگیرید