- بازدید: 2377
طراحی و نقشه کشی آسانسور
طراحی و نقشه کشی آسانسور
اولین و اساسی ترین قدم برای نصب آسانسور، نقشه کشی و محاسبات آسانسور بر اساس نیازها و پارامترهای فنی یک ساختمان است. عدم رعایت اصول محاسبات و نقشه کشی موجب افزایش هزینه های ناشی از انتخاب نامناسب و دوباره کاری ها، اتلاف زیربنای ساختمان و یا عدم قابلیت نصب قطعات مورد نظر به دلیل تخصیص فضای نامناسب به آسانسور و کاهش دقت در نصب آسانسور خواهد بود. محاسبات آسانسور شامل دو بخش محاسبات آنالیز ترافیک و محاسبات قطعات است.
اهمیت محاسبات آسانسور فراتر از نصب آسانسور بوده و نوع قطعات مورد استفاده در آسانسور ، در مقوله محاسبات طبقه بندی می گردد.
جهت بهینه سازی، جلوگیری از اتلاف هزینه ها و دوباره کاری ها در ساخت آسانسور و همچنین انتخاب صحیح و دقیق قطعات مورد نیاز در مونتاژ آسانسور، محاسبات میبایست بر اساس اطلاعات اولیه ی بدست آمده، بدرستی و با دقت کامل صورت پذیرد .
مواردی که در پروسه طراحی و محاسبات آسانسور انجام میگیرد، عبارتند از :
- بررسی و مطالعه طراحی های معماری ساختمان
- تحلیل و آنالیز ترافیک آسانسور ساختمان و دریافت خروجیهای مورد نظر با در نظر گرفتن محدودیتهای ابعادی
- طراحی و نقشه کشی آسانسور با نرم افزارهای پیشرفته
- امکان سنجی نیازهای ترافیکی و نیازهای شخصی با در نظر گرفتن هزینه ها
- تببین مشخصات فنی بر اساس امکانات موجود و نیازها
- تعیین نقشه های اجرای چاه آسانسور بر اساس آهن کشی و یا دیوار برشی
- نصب آسانسور بر اساس پارامترهای مورد توافق
فلسفه طراحی آسانسور عبارتست از استفاده حداکثری از حداقل امکانات موجود .این امکانات شامل : فضای موجود در چاه آسانسور، زمان مورد نیاز برای نصب آسانسور و بودجه مورد نیاز برای نصب آسانسور می باشد. طراحی به دو روش انجام میگیرد: در روش اول عرض و عمق چاه آسانسور بعنوان ورودی طراحی بوده و سایر مشخصات فنی آسانسور خروجی مسئله خواهند بود. می بایست بر اساس این ورودی بهترین طراحی صورت پذیرد. ممکن است خروجی این روش به دلیل عدم انتخاب قطعات قبل از تعیین عرض و عمق چاه آسانسور محدودیتهای به وجود آورد. متأسفانه اغلب طراحی های ساختمانی بر اساس این روش انجام میگیرد. در عمل خرید آسانسور پس از بتون ریزی سقفها به این نوع طراحی نیازمند خواهد بود. روش دوم و بهترین روش طراحی، طراحی بر اساس نیازهای ترافیکی در درجۀ اول و سلیقه و نیازهای مشتری در درجه دوم بوده و در واقع ورودی ها در این روش خواسته های مورد نظر ترافیکی ساختمان و سلیقه کارفرما است و خروجی ها نیز عرض ، عمق چاه و سایر مشخصات فنی آسانسور.
مراحل طراحی و نصب آسانسور در ساختمان شامل تهیه نقشه آسانسور ، آماده سازی کف چاله آسانسور ، نصب ریل آسانسور ، دیوارکشی اطراف چاهک آسانسور ، نصب و اجرای موتورخانه آسانسور ، اجرای کابل کشی و نصب تابلو فرمان آسانسور ، نصب درب آسانسور و بتن ریزی سقف چاهک آسانسور می باشد.
در تهیه نقشه آسانسور پارامتر های زیر مشخص خواهند شد :
1- نحوه نصب اسکلت فلزی و آهن کشی جهت ساختمان های اسکلت فلزی (نقشه های اجرائی این بخش باید توسط مهندس سازه ساختمان تهیه شده و یا به تائید وی رسیده باشند.)
2- نحوه پلیت گذاری برای ساختمان های بتنی (محل نصب براکت های ریل)
3- نحوه قرار گیری تجهیزات آسانسور برای عملیات
4- مشخص نمودن محل سوراخ های عبور سیم بکسل روی سکوی موتورخانه
5- نحوه بتن ریزی کف چاهک و محل قرار گرفتن بافر ها
6- نحوه آماده سازی محل نصب درب ها
7- محاسبه نیرو های وارده به سازه اصلی چاه
8- مشخص نمودن نقشه اجرایی موتورخانه (قلاب سقف – هواکش موتورخانه و چاهک – درب ورودی – محل تابلوی 3 فاز)
9- تهیه نقشه های کنترل فرمان و نحوه سیم کشی چاهک و موتورخانه
10- ارائه دستورالعمل های کابل کشی و آماده سازی تابلو 3 فاز جهت کارفرما
11- انجام بازرسی های فنی نهایی پس از نصب و تحویل سیستم به کارفرما
محاسبات آسانسورهای کششی :
- نمایش سه بعدی آسانسور بصورت کامل
- نمایش سه بعدی از نقشه های دو بعدی
- نمایش سه بعدی قطعات به صورت مجزا
- نقشه دو بعدی اسانسور
- نقشه به صورت تک نما
- نقشه به صورت اسمبلی
- طراحی موتورخانه بالای چاه
- طراحی موتور خانه پایین چاه
- طراحی اسانسور فاقد موتورخانه
- طراحی کابین با دو ورودی
- انتخاب موتور
- انتخاب درب طبقات
- انتخاب درب کابین
- انتخاب هرزگرد
- انتخاب ریل راهنما
- انتخاب سیم بکسل
- انتخاب فریم کابین
- انتخاب نوع براکت
- انتخاب شاسی (پایه)موتور
- انتخاب روشنایی داخل چاه - چراغ تونلی
- انتخاب فن داخل موتورخانه
- انتخاب دریچه تخلیه هوای موتورخانه
- انتخاب بافر
- انتخاب نردبان ته چاه
- انتخاب تراول نوع کابل
- انتخاب شاسی احضار
- انتخاب کفشک کابین
محاسبات آسانسورهای هیدرولیک :
- نمایش سه بعدی اسانسور بطور کامل
- نمایش سه بعدی از نقشه دو بعدی
- نمایش سه بعدی قطعات
- نقشه به صورت اسمبلی
- نقشه بصورت تک
- نقشه بصورت دو بعدی
- انتخاب سیلندر
- انتخاب جک
- نوع جک از کنار
- نوع دو جک
- نوع جک مرکز
- نوع اتصال جک غیر مستقیم
- انتخاب مخزن روغن
- انتخاب کارسلینگ
- آسانسور با کابین سه در
الماس آسانسور با کادری مجرب، حرفه ای و با تجربه، با خدمات پشتیبانی 24 ساعته، در خدمت شماست!